Κυριακή 11 Οκτωβρίου 2009

Επιστολή Ι. Γκούμα στον ΑΝΑΓΝΩΣΤΗ ΕΛΑΣΣΟΝΟΣ και απάντηση Γ. Συνεφάκη

Προς αποκατάσταση της αλήθειας

Όπως είναι γνωστό εδώ και αρκετό χρόνια επαναλειτουργεί το Μοναστήρι της Αγίας Τριάδος στο Λιβάδι, στελεχωμένο με δύο μοναχές. Οι σχέσεις της Μονής με τις εκάστοτε Κοινοτικές - Δημοτικές αρχές ήταν και είναι άριστες, Στα πλαίσιο αυτών των άριστων σχέσεων στο διάστημα της Δημοτικής αρχής 2003 - 2006 της οποίος διετέλεσα ως Δήμαρχος, ο Δήμος στήριζε αμέριστα - στα πλαίσιο των δυνατοτήτων του φυσικά - την Ιερά Μονή με διαφόρους τρόπους; {αναλαμβάνοντας τον εκχιονισμό -της οδού προσβάσεως στο Μοναστήρι κατά τους χειμερινούς μήνες, έχοντας συμβολή στη προμήθεια καυσίμων, κάνοντας αποκομιδή των απορριμμάτων καθώς και στέλνοντας εργάτες του Δήμου όταν χρειαζόταν να γίνουν διάφορες εργασίες στο χώρο της Μονής, όπως καθαριότητα αυλείων - περιβαλλόντων χώρων κλπ.

Έτσι σης αρχές Ιουνίου 2005, συγκεκριμένα στις 6/6/2005 στείλαμε κάποιους εργάτες για να βοηθήσουν στις εργασίες που γινόταν στο Μοναστήρι - χωρίς βέβαια να γνωρίζουμε εγώ και το Δημοτικό Συμβούλιο τις ακριβείς εργασίες οι οποίες γινόταν καθημερινά. Το μεσημέρι της 6/6/2005 κυκλοφόρησε στο Λιβάδι μια φωτογραφία που απεικόνιζε δυο εργάτες του Δήμου με ένα κείμενο από κάτω το οποίο έγραφε; ‘Ο Δήμος Λιβαδίου και ο Μητροπολίτης Ελασσόνας γκρεμίζουν την κιονοστοιχία της Αγίας Τριάδος’.

Σε τηλεφωνική επικοινωνία που είχα αμέσως με τον Σεβασμιότατο Μητροπολίτη Ελασσόνας για επιβεβαίωση της παραπάνω πληροφορίας, ο Σεβασμιότατος μου τόνισε πως οι ρόλοι μας είναι διακριτοί και ο καθένας μας έχει το αντικείμενα του θεσμικά.

Στη συνέχεια ο εξωραϊστικός Σύλλογος Λιβαδίου, οι Σύλλογοι Λιβαδιωτών Θεσσαλονίκης, Κατερίνης καθώς και ο Σύνδεσμος Επιστημόνων Λιβαδίου, συνέταξαν ένα κείμενο το οποίο υπογράφαμε και εγώ ως Δήμαρχος καθώς και το Δημοτικό Συμβούλιο με το οποίο διαφωνούσαμε και διαμαρτυρόμασταν για την κατεδάφιση της κιονοστοιχίας.

Την επόμενη ήμερο επικοινώνησα και πάλι τηλεφωνικά με τον Μητροπολίτη και μου είπε ότι η κατεδάφισαν την κιονοστοιχία διότι ήταν ετοιμόρροπη και εγκυμονούσε σοβαρούς κινδύνους για την σωματική ακεραιότητα των μοναχών καθώς και των προσκυνητών της Ιερός Μονής.

Αφού δόθηκαν αυτές οι διευκρινήσεις και μη όντας αρμόδια το Δημοτικό Συμβούλιο και ο Δήμαρχος για θέματα και εργασίες της Μονής, μιας και αρμόδιοι για τα παραπάνω είναι η 7" Εφορία Βυζαντινών Αρχαιοτήτων, ο Μητροπολίτης Ελασσόνας και το ηγουμενικό Συμβούλιο, σταματήσαμε και τη διαφωνία - διαμαρτυρία μας εκεί σαν Δήμος. Στη συνάντηση που ακολούθησε στο Δημαρχείο, μεταξύ της Δημοτικής Αρχής και των Συλλόγων - Εξωραϊστικού, Λιβαδιωτών Θεσσαλονίκης, Λιβαδιωτών Κατερίνης, Συνδέσμου Επιστημόνων Λιβαδίου, επισημάνθηκε εκ μέρους μου και του Δημοτικού Συμβουλίου, ότι η Δημοτική Αρχή μετά της προαναφερθείσες διευκρινήσεις που δόθηκαν εκ μέρους του Μητροπολίτη σταματάει εκεί τη διαφωνία - διαμαρτυρία καθώς και διαχωρίζει τη θέση του ρητά από οποιεσδήποτε περαιτέρω ενέργειες των Συλλόγων.

Εν κατακλείδι κάθε θεσμικό όργανο (φορέας - Σύλλογος - φυσικό πρόσωπο κλπ) ας είναι υπεύθυνο και υπόλογο των πράξεων και ας αναλάβει τις συνέπειες των ενεργειών του, χωρίς να ψάχνει για στηρίγματα και αποκούμπια και ομπρέλες προστασίας.

Λιβάδι 7/9/2009

Με τιμή

Γκούμας Ιωάννης Πρώην Δήμαρχος Λιβαδίου

Προς τον Αρχισυντάκτη της εφημερίδας ‘ΑΝΑΓΝΩΣΤΗΣ’

Ελασσόνα

Θεσσαλονίκη 30/9/2009

Αξιότιμε κύριε Αρχισυντάκτα

Σας αποστέλω ένα κείμενο-απάντηση στο άρθρο του κου Ι. Γκούμα, το οποίο δημοσιεύσατε την Τετάρτη 9/9/2009. Αφορούσε το ζήτημα της παράνομης κατεδάφισης της τοξωτής κιονοστοιχίας στην Ιερά Μονή Αγίας Τριάδος Λιβαδίου. Ευελπιστώ ότι η απάντησή μου θα τύχει της ίδιας προβολής, σε χώρο και μέγεθος, του άρθρου Γκούμα.

Με εκτίμηση

Γιώργος Συνεφάκης

Πρόεδρος του Συλλόγου Λιβαδιωτών Θεσσαλονίκης 'Ό Γεωργάκης Ολύμπιος'

Υπέπεσε, δυστυχώς καθυστερημένα, στην αντίληψή μου ένα κείμενο που δημοσίευσε η έγκριτη εφημερίδα σας στο τεύχος της Τετάρτης 9/9/2009, με τίτλο ‘Προς αποκατάσταση της αλήθειας’ (σελίδα 14), το οποίο υπογράφει ο τέως Δήμαρχος Λιβαδίου (και νυν αρχηγός της μείζονος αντιπολίτευσης του Δήμου) κος Ι. Γκούμας.

Προφανώς το εν λόγω άρθρο απαντά σε σχετικό δημοσίευμα του τελευταίου τεύχους της εφημερίδας ‘ΛΙΒΑΔΙ’, με τίτλο ‘Της Δικαιοσύνης ήλιε νοητέ……’, το οποίο σχολίαζε τα της δίκης της 25ης Ιουνίου 2009 στο εφετείο Λαρίσης (διεκόπη και θα συνεχισθεί στις 5 Νοεμβρίου 2009), με κατηγορούμενο -μετά από καταγγελία της Ζ’ Εφορίας Νεωτέρων Μνημείων Λαρίσης- τον σεβασμιότατο μητροπολίτη Ελασσόνος κύριο κύριο Βασίλειο. Ο λόγος είναι πλέον γνωστός τοις πάσι, είναι η γνωστή θλιβερή ιστορία της παράνομης κατεδάφισης της τοξωτής κιονοστοιχίας του ναού της μονής Αγίας Τριάδας Λιβαδίου το 2005, του αυθαίρετου διπλασιασμού της δόμησής της και της εν γένει αλλοίωσης των ιστορικών της χαρακτηριστικών, με πρωτοβουλία και αποκλειστική ευθύνη του εν λόγω ιεράρχη.

Τα πράγματα είναι πολύ απλά και σαφή : Ο σεβασμιότατος Ελασσόνος κατεδάφισε κρυφά και παρανόμως την τοξωτή κιονοστοιχία της μονής, κατά παράβαση του αρχαιολογικού νόμου που προστάτευε το μνημείο (βλ. σχετικό ΦΕΚ), η Ζ’ Εφορία Νεωτέρων Μνημείων του Υπουργείου Πολιτισμού τον κατήγγειλε και ο εισαγγελέας του άσκησε ποινική δίωξη. Τόσο απλά.

Μόλις έγινε αντιληπτή η καταστροφή, οι Σύλλογοι των απανταχού ανά την Ελλάδα Λιβαδιωτών, συνέταξαν ένα κείμενο διαμαρτυρίας, με το οποίο κατήγγειλαν την παράνομη αυτή ενέργεια του δεσπότη. Το κείμενο προσυπέγραψαν ο τότε Δήμαρχος κος Ιωάννης Γκούμας, το Δημοτικό Συμβούλιο και οι Πρόεδροι των Συλλόγων Λιβαδίου και αποτελεί πλέον τμήμα της σχετικής δικογραφίας.

Ο κος Γκούμας, μετά την αρχικά παλληκαρίσια θεσμική του υπογραφή (τότε ήταν δήμαρχος Λιβαδίου) στην καταγγελία όλων ημών, την αναίρεσε σχεδόν αμέσως, υπακούοντας σε άνωθεν κελεύσματα και μάλιστα έστειλε και συνεργεία να απομακρύνουν πάραυτα τα ‘μπάζα’ της μητροπολιτικής αυθαιρεσίας. Τα περί επικινδυνότητας είναι παιδιάστικα ψελλίσματα, που ο μεν κατηγορούμενος σεβασμιότατος μπορεί να τα επικαλείται στην υπερασπιστική του γραμμή, ως έχει δικαίωμα, αλλά ο τέως δήμαρχος όχι, μια που θεωρητικά θα έπρεπε να ήταν καλός γνώστης της περιοχής του. Ο θεσμικός του ρόλος είναι η υπεράσπιση των πολιτιστικών υποδομών του χώρου ευθύνης του, καθώς και η τήρηση της έννομης τάξης και όχι η άκριτη οσφυοκαμψία του σε κοσμικές ή κληρικές ιεραρχίες για μικροπολιτικούς σκοπούς, που ούτως ή άλλως δεν τον βοήθησαν να επανεκλεγεί.

Κατανοώ πάντως πλήρως την προσπάθεια του κου Ι. Γκούμα να αναιρέσει την αρχική υπογραφή του στην καταγγελία όλων των φορέων του Λιβαδίου και των απανταχού Λιβαδιωτών για την αλλοίωση του μνημείου. Έρχονται του χρόνου δημοτικές εκλογές και φυσικά θα του χρειαστούν, εάν ξαναεκτεθεί, τόσο εξ ουρανού όσο και επί της γης ‘στηρίγματα, αποκούμπια και ομπρέλλες’ -θα προσέθετα και ευλογίες μετά ψήφων-, όπως αναφέρει στην κατακλείδα του κειμένου του. Δεν θα είχα καμμία απολύτως αντίρρηση επ’ αυτού, αρκεί το ευγενές σπορ της ψηφοθηρίας στο οποίο επιδίδεται, να μην αποβαίνει εις βάρος των μνημείων και γενικότερα των πολιτιστικών μας αγαθών.

Επισημαίνω επίσης, ότι ο κος Γκούμας, ως εκλεγμένο μέλος της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, υπάγεται με την ευρεία έννοια θεσμικά στο Υπουργείο Εσωτερικών και Αυτοδιοίκησης. Καλό θα είναι επομένως, να συντάσσεται και θεσμικά, τόσο αυτός, όσο και κάθε άλλο στέλεχος της Αυτοδιοίκησης ή μη, με τις ενέργειες και τις αποφάσεις του Υπουργείου Πολιτισμού και του Υπουργείου Δικαιοσύνης του ενιαίου Ελληνικού Κράτους και όχι να αποκλίνει για προσωπικούς και ιδιοτελείς μικροπολιτικούς σκοπούς από τον θεσμικό του ρόλο, στο βαθμό που πραγματικά τον είχε ή τον έχει αντιληφθεί επακριβώς, κατανοώντας παράλληλα και τις υποχρεώσεις που συνεπάγεται αυτός.

Με εκτίμηση

Γιώργος Συνεφάκης

Πρόεδρος του Συλλόγου Λιβαδιωτών Θεσσαλονίκης ‘Ο Γεωργάκης Ολύμπιος’